













Ve čtvrtek od 16 hodin proběhlo veřejné jednání se zástupci Správy železnic ohledně projektu vysokorychlostní trati (VRT) Praha-Brno-Ostrava.
Setkání zahájil primátor Václav Vrána a zúčastnilo se ho přibližně 70 občanů. Diskuze se týkala přínosů projektu i možných negativních dopadů na život obyvatel dotčených oblastí.
Hlavní přínosy VRT
Podle Ing. Marka Pinkavy ze Správy železnic je modernizace železniční dopravy nezbytná kvůli rostoucím nárokům na kapacitu i rychlost dopravy. Nová trať sice nezvětší republiku, ale podstatně zkrátí dobu cestování. Například spoj mezi Ostravou a Prahou by měl trvat přibližně 100 minut. Kromě rychlosti trať nabídne i vyšší kapacitu pro cestující.
Bezpečnost a hlukové opatření
VRT bude na většině trati oplocena, aby se zabránilo střetu se zvěří nebo neopatrnému vstupu osob na koleje. Šířka trati bude odpovídat přibližně jednomu jízdnímu pruhu dálnice. Hlukový limit pro VRT vychází přibližně na 60 dB ve vzdálenosti 100 m od trati. K omezení hluku budou sloužit boční protihlukové stěny, zemní valy a v některých oblastech bude trať zahloubena ve výřezech pod úroveň terénu. Pokud bude trať umístěna na most, bude opatřena protihlukovou římsou o výšce cca 1,5 m, aby se zabránilo hluku i odletu stěrku.
Obavy občanů a diskuze
Občanka Šárka Vodáková z obecního výboru ve Vinarech vyjádřila za všechny občany místní části, obavy z dopadů trati na kvalitu života a to nejen při její samotné výstavbě. Požadují například dodržení minimální hlukové zátěže a upozornila, že tratě se obvykle stavějí ve vzdálenosti minimálně 300 metrů od obcí, což zde nebude dodrženo.
Další obavy se týkají omezení pohybu občanů, možného negativního vlivu na spodní vody a poklesu cen nemovitostí kvůli blízkosti trati. Občanská diskuse byla velmi intenzivní, lidé vyjadřovali nesouhlas s umístěním VRT v blízkosti městské části Vinary.
V průběhu jednání vystoupil také náměstek Navařík, který vyzval diskutující, aby umožnili vyjádřit se i dalším účastníkům. Upozornil, že i on sám bydlí přibližně 150 metrů od plánované trati, a přesto s projektem nemá problém.
Majitel rekreační oblasti v lokalitě Zahrádky upozornil, že tato oblast není zahrádkářská, ale rekreační, a stavba by mohla negativně ovlivnit volnočasové aktivity. Další občan apeloval na možnost stavby delšího tunelu, který by minimalizoval dopady na rekreační oblasti. Zástupci Správy železnic ovšem uvedli, že změna trasování není plánována a pravidla pro VRT jsou daná.
Další vývoj a časový harmonogram
- Úsek mezi Brnem a Ostravou by měl být dokončen v roce 2035.
- Praha-Brno bude stavěna ve dvou etapách s předpokládaným dokončením kolem roku 2040.
- Severní Čechy budou mít hotovou VRT také přibližně do roku 2040
Oblibu si VRT získala u mladší generace, kdy mladí diskutující poděkovali za projekt VRT, kdy budou mít daleko rychlejší dostupnost za prací například od Prahy ale stále budou moci bydlet na Moravě.
Kristýna Laušová, zástupkyně senátorky, poděkovala za projekt a zdůraznila jeho přínos pro celou republiku z hlediska úspory času a lepší dopravní obsluhy.
Primátor Vrána během jednání důrazně vyzval občany aby celou situaci pochopili, že nebylo dlouhodobě pracováno s infrastrukturou a tyto kroky si vyžaduje doba. Následně se omluvil, aby mohl natáčet s Českou televizí.
Jednání bylo ukončeno v 18:30.
Zdroj Foto: Daniel Macháň
Přerov Přerovsko Primátor VRTChcete přispět do diskuze? Stačí se jen přihlásit.
