

Zdálo by se, že varování už bylo dost a že senioři už jsou na telefonní podvodníky připravení. Jenže jak ukazuje případ z Přerova, podvodníci bohužel pořád umí být přesvědčiví, pohotoví – a hlavně neodbytní.
Tento týden zavolal neznámý muž ženě v seniorském věku s tím, že se blíží bankovní krize. Tvrdil, že její peníze nejsou v bezpečí a doporučil, aby si raději vybrala hotovost. Seniorka se vydala do banky a vybrala nemalou částku – 250 000 korun. Podvodník se nabídl, že si pro ně rovnou přijede a „postará se o ně“. Naštěstí v tu chvíli paní zapojila intuici a peníze mu nepředala – místo toho je následující den vložila zpět na účet.
Jenže právě tehdy začal druhý pokus. Další volající ji přesvědčil, aby si do mobilu zadala slova „HopTo Desk“ a přihlásila se do svého internetového bankovnictví, údajně „jen kvůli kontrole zůstatku“. V telefonu to vypadalo nevinně, ale technicky šlo o vzdálený přístup, kterým podvodník získal kontrolu nad jejími financemi.
Když si seniorka znovu ověřila stav účtu, zjistila, že z něj zmizelo 250 000 Kč a následně dalších 50 000 Kč. Sama žádnou platbu nezadala – provedl je někdo jiný. Policie případ šetří jako podezření ze dvou trestných činů.
Co si z toho vzít?
Banka vám nikdy nebude radit vybrat peníze a předat je „ochránci v civilu“. Nikdy nikomu nediktujte údaje k bankovnictví, neinstalujte do telefonu žádné podezřelé aplikace. Slova jako „krize, ochrana, jistota zisku“ jsou častým nástrojem manipulátorů. Pokud si nejste jistí, zavěste a zavolejte blízkému nebo na svou pobočku.
Pamatujte: důvěřujte svému rozumu víc než hlasu v telefonu. A pokud se už stane – jednejte rychle. Včasný zásah může zachránit hodně.
Zdroj: PČR
Ilustrační obrázek AI
iPřerovsko.cz Přerov Policie PČR Podvody Podvod Senior Senioři