

Dne 28. února 2025 došlo u Hustopečí nad Bečvou k vykolejení nákladního vlaku převážejícího benzen.
Většina cisteren se poškodila, benzen začal nekontrolovaně unikat a následně se vzňal. Tato událost je považována za největší popsanou mimořádnou událost s benzenem mimo průmyslový areál v Evropě a zřejmě i na světě, a vyžádala si bezprecedentní nasazení hasičů. Zásah na místě stále probíhá.
Monitorování životního prostředí ukazuje úspěšnost opatření:
- Ovzduší: V 17 okolních obcích probíhá denní měření koncentrací benzenu v ovzduší. Od 17. března 2025 nebyl benzen na žádném z měřicích míst detekován. Před tímto datem byly výjimečně naměřeny zanedbatelné koncentrace v desetinách ppm, s největší pravděpodobností ovlivněné topným obdobím. Mobilní měřicí zařízení ČHMÚ v Hustopečích nad Bečvou rovněž nevykazuje hodnoty ohrožující zdraví obyvatelstva. Pro srovnání jsou v grafu uvedeny i naměřené hodnoty z Ostrava - Přívoz. (Zdroj: ČHMÚ a Ministerstvo zdravotnictví ČR).
- Voda: Více než dva měsíce po havárii jsou v přilehlé vodní nádrži č. 6 (štěrkovna) koncentrace benzenu nižší než povolené hodnoty pro pitnou vodu a méně než padesátina hygienické normy pro povrchové vody. Kombinace Larsenovy stěny a masivního provzdušňování jezera se ukázala jako velmi účinná. Rozbory tkání odlovených ryb zatím benzen nedetekovaly, výsledky posledních rozborů se očekávají. Povodí Moravy provádí pravidelný monitoring řeky Bečvy, kde jsou všechny výsledky pod hranicí detekce. Rozbory pitné vody ze studní v okolí havárie byly rovněž negativní.
- Půda: Z rozborů vzorků půdy, provedených nezávisle Ústředním kontrolním a zkušebním ústavem zemědělským a Českou inspekcí životního prostředí, bylo překročení indikačních hodnot zjištěno pouze v jednom případě, které bylo vyhodnoceno jako starší ekologická zátěž nesouvisející s havárií. Kontaminovaná struska pod železničním svrškem byla odtěžena. Čeká se na schválení celkového sanačního projektu a instalují se speciální filtry s aktivním uhlím pro filtraci podzemní vody.
Rozsah a taktika zásahu:
Nehoda se dotkla 15 ze 17 cisteren, z nichž 12 bylo zcela destruováno mimo kolejiště a obsahovalo po 60 tunách benzenu. Přes náročnost a nebezpečnost události nedošlo ke ztrátám na životech ani zraněním. Prioritou hasičů byla ochrana nepoškozených cisteren před explozí, omezení šíření toxických zplodin (srážením sazí vodními proudy a bambivakem vrtulníku) a ochrana životního prostředí. Podařilo se uchránit pět cisteren (cca 300 tun benzenu) a dalších 25 tun látky odčerpat.
Na místě zasahovalo na 180 hasičů z 38 profesionálních a dobrovolných jednotek ze 4 krajů, včetně posil ze Slovenska a specializované techniky jako drony s termovizí a chemické laboratoře. Taktika zásahu byla adaptována na konkrétní podmínky, jelikož standardní postupy (např. masivní použití pěnidel) by mohly zvýšit riziko kontaminace spodních vod. Velitel zásahu musel v reálném čase vyhodnocovat komplexní rizika.
Generální ředitel HZS ČR, genpor. Ing. Vladimír Vlček, Ph.D., MBA, označil zásah za bezprecedentně a extrémně složitý a vysoce profesionální. Kladná hodnocení postupu hasičů přišla i od nezávislých odborníků, například profesora RNDr. Pavla Danihelky, CSc.
Celkové ukončení zásahu bude záviset na průběhu dekontaminačních prací, které probíhají v koordinaci s odbornými firmami a orgány ochrany životního prostředí.
Zdroj: HZS
Zdroj foto: HZS
iPřerovsko.cz Hasiči HZS Hustopeče nad Bečvou Přerovsko Nehoda